Zestaw naprawczy. Czym jest koło zapasowe w sprayu?

Koło dojazdowe. Jak je stosować?
14 lutego 2020
łańcuchy na koła
Łańcuchy na koła. Kiedy stosować?
14 lutego 2020
Pokaż wszystkie
opona bez powietrza

Zestaw naprawczy do opon inaczej określany jest mianem natychmiastowego uszczelniacza. Kierowcy wykorzystują go w sytuacji awarii opony, aby szybko usunąć uszkodzenie i kontynuować podróż, przynajmniej do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Zestaw naprawczy koła jest więc alternatywą dla tradycyjnych dojazdówek, które dodatkowo zajmują dużo miejsca w bagażniku, co bywa uciążliwe dla posiadaczy samochodów zasilanych gazem LPG.

Uszczelniacz do opon można kupić w co najmniej dwóch wersjach. Pierwszą jest pianka oraz osobny kompresor, który podłącza się do gniazda zapalniczki. Innym rozwiązaniem jest pojemnik zintegrowany z kompresorem, którego zasada działania jest dokładnie taka sama jak poprzednika, z tym że nie ma konieczności łączenia uszczelniacza z kompresorem za pośrednictwem dodatkowych przewodów.

Koło zapasowe w sprayu

Jak zatem działa koło zapasowe w sprayu? Warto wspomnieć, iż rozwiązanie to nie jest lekarstwem na każde uszkodzenie opony. Jeśli jest ono rozległe lub w gumie jest widoczna dziura, wówczas zestaw naprawczy opon najprawdopodobniej okaże się nieskuteczny i musicie skorzystać z alternatywnych rozwiązań. Jeśli natomiast uszkodzenie jest niewielkie, można wykorzystać właściwości pianki, które powinny zatrzymać uchodzenie powietrza.

Jak wspomnieliśmy powyżej, najczęściej stosowane są dwa rozwiązania – zintegrowane i niezintegrowane z kompresorem. Dla uproszczenia przyjrzyjmy się bardziej wersjom, w których puszka połączona jest już ze źródłem powietrza. Zestaw naprawczy do opon w sprayu podłączacie do wentyla w kole, a następnie uruchamiacie kompresor. W zależności od modelu uszczelniacza należy pompować koło przez około pięć minut.

Spray do naprawy opon – jak sprawdzić, czy zadziałał?

Spray do naprawy opon, aplikowany zgodnie z instrukcją producenta, którą pokrótce opisaliśmy powyżej, nie zadziała od razu. Po wtłoczeniu pianki do wnętrza koła zachowajcie ostrożność podczas jazdy i nie przekraczajcie prędkości 40 km/h. Za kilka kilometrów warto zatrzymać samochód i sprawdzić, czy powietrze przestało uchodzić z opony. Jeśli wszystko jest w porządku, udajcie się do wulkanizatora, aby profesjonalnie naprawić uszkodzoną oponę.

Wykorzystując spray do opon, pamiętajcie także, że na naprawionej w ten sposób gumie nie możecie poruszać się z prędkością większą niż 70 km/h. Istotny jest także dystans do pokonania. Nie powinniście kontynuować podróży przez kilkadziesiąt kilometrów, ale maksymalnie po dwudziestu znaleźć warsztat, w którym naprawicie uszkodzenie. To niezwykle ważne z punktu widzenia waszego bezpieczeństwa.

Zestaw naprawczy czy koło dojazdowe są niezbędnym wyposażeniem każdego samochodu. Ułatwiają podróż do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego, gdy uszkodzicie oponę na trasie. Koło zapasowe w sprayu ma opinie bardzo dobre, szczególnie ze względu na niewielki rozmiar oraz łatwość aplikacji. Pamiętajcie jedynie, że nie jest to panaceum na wszystko. Jeśli uszkodzenie gumy jest znaczne, wówczas uszczelniaczem nie uda się go naprawić, nawet na czas dojazdu do warsztatu.

Call Now Button