Koło dojazdowe. Jak je stosować?

naprawa opon
Kołkowanie opon
14 lutego 2020
opona bez powietrza
Zestaw naprawczy. Czym jest koło zapasowe w sprayu?
14 lutego 2020
Pokaż wszystkie

Koło dojazdowe to rzecz, z którą nie powinien rozstawać się żaden kierowca. Awaria w trasie, której przyczyną jest przebita opona, jest niestety częstym przypadkiem. W takiej sytuacji można zastosować co najmniej dwa rozwiązania – zestaw naprawczy lub koło dojazdowe. Jeśli chcecie podróżować dalej, a do przejechania pozostał niemały dystans, najlepiej zdecydować się na montaż dojazdówki.

Warto jednak pamiętać, iż opona dojazdowa nie jest ogumieniem, na którym możecie poruszać się bez ograniczeń. Jak sama nazwa wskazuje, służy do dojazdu do miejsca, gdzie wykonacie naprawę lub wymienicie uszkodzoną oponę. Podróżowanie na dojazdówkach nie jest w pełni bezpieczne, bowiem może być minimalnie zaburzone działanie systemów ABS czy ESP, a także wydłużona droga hamowania, gdy koło dojazowe zamontujecie na przedniej osi. Jak więc używać dojazdówek?

Koła dojazdowe

Zakładając koła dojazdowe w samochodzie, pamiętajcie o naczelnej zasadzie, którą jest prędkość. Na każdej oponie jest umieszczona informacja, o maksymalnej prędkości, jaką możecie rozwinąć, korzystając z tego koła. Przyjmuje się, iż samochód powinien poruszać się nie szybciej niż 80 km/h. Warto także wiedzieć, iż wymagana jest większa ostrożność, szczególnie w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych.

Opony dojazdowe cechują się również mniejszą przyczepnością, co jest zauważalne podczas opadów deszczu czy śniegu. Istotna jest także oś, na której zamontujecie dojazdówkę. Jeśli do przejechania pozostało wam jedynie kilka kilometrów, nie musicie przekładać kół. Jeśli jednak dystans jest znacznie większy, wówczas lepiej założyć je na tylnej osi, chyba że warunki atmosferyczne są niesprzyjające. W tym przypadku przednia oś będzie najlepszym rozwiązaniem.

Ciśnienie w dojazdówce

Odrębną kwestią, o której nie możecie zapominać, jest ciśnienie w dojazdówce. Jeśli przewozicie oponę w bagażniku, warto okresowo sprawdzić ciśnienie. Przyjmuje się, że dojazdówka powinna być napompowana na poziomie około 4,2 bara. W chwili zakładania koła również zweryfikujcie tę wartość, aby nie pogorszyć swojego bezpieczeństwa podczas jazdy na kole ze zbyt niskim ciśnieniem.

Pamiętajcie, że koło zapasowe dojazdowe powinno być jak najszybciej wymienione na ogumienie przeznaczone do ciągłej jazdy. Mniejsza średnica koła oraz węższa opona nie są sprzymierzeńcami bezpieczeństwa na drodze, co zauważycie przede wszystkim przy pokonywaniu zakrętów na śliskiej nawierzchni. Wówczas wymagane jest zachowanie najwyższej ostrożności.

Awaria opony może skutecznie zakłócić dalszą podróż. Posiadanie koła dojazdowego jest więc doskonałym rozwiązaniem, pozwalającym dotrzeć do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Wykorzystując dojazdówki, należy mieć na uwadze fakt, iż nie są to koła przeznaczone do jazdy ciągłej. Mogą więc być używane jedynie na krótkich dystansach. Jeśli na wyposażeniu waszego samochodu nie ma kół dojazdowych, sprawdźcie w okolicy, gdzie kupić koła dojazdowe i zainwestujcie w nie. Naprawdę warto!

Call Now Button