Jakie są najczęstsze uszkodzenia opon?

oznaczenia na oponach
Co niszczy opony samochodowe? Przyczyny zużycia opon
12 stycznia 2023
opony samochodowe
Jak poznać zużycie opon?
12 stycznia 2023
Pokaż wszystkie

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Opony to element samochodu, który jest najczęściej narażony na uszkodzenia, ze względu na bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Czasem wynikają one z nieprawidłowego użytkowania, czasem są to wady fabryczne. O jakich uszkodzeniach opon słyszymy najczęściej?

Niektóre uszkodzenia bieżnika nie dyskwalifikują opony z użytku, ale trzeba je z pewnością odpowiednio wcześnie zdiagnozować i wyeliminować przyczyny takiego stanu. Bywa jednak, że nadmiernie zużyty bieżnik jest wręcz zagrożeniem dla bezpieczeństwa podróżujących samochodem i opony muszą zostać wymienione. Poniżej znajduje się kilka przykładów często spotykanych uszkodzeń opon.

Nadmierne zużycie bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie

Przyczyną nierównomiernego zużycia bieżnika jest najczęściej źle ustawiona zbieżność kół. Najważniejsze, aby problem ten w porę wychwycić i poprawić geometrię kół, a jeśli opony nadal będą spełniać przepisy ruchu drogowego, będą mogły być wciąż użytkowane.

Nadmierne zużycie bieżnika w środkowej części

Gdy bieżnik opony zużywa się wyraźnie bardziej na środku opony, najprawdopodobniej w oponach mamy za wysokie ciśnienie powietrza. Jeśli zauważymy tego typu nadmierne zużycie bieżnika, najlepiej od razu wyregulować odpowiednio ciśnienie w oponach, by móc z nich nadal bezpiecznie korzystać.

Zużycie barków opony

Charakterystyczne, nieprawidłowe zużycie barków opony można łatwo zauważyć, ponieważ w takiej sytuacji opony będą na brzegach bardziej zaokrąglone. Taki skutek przynosi dłuższa jazda samochodem ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponach. Oprócz wyregulowania ciśnienia, warto sprawdzić, czy jego wcześniejszy spadek nie był spowodowany rozcięciem w oponie lub nadmiernym obciążeniem pojazdu.

Przecięcie opony

Jeśli już zdarzy nam się przeciąć oponę podczas jazdy, dotyczy to zwykle bocznej części ogumienia. Niejednokrotnie zdarza się, że w przypadku najechania na przeszkodę o bardzo ostrej krawędzi, można nawet przeciąć całą osnowę w oponie. Jeśli osnowa jest widoczna, opona nie nadaje się do dalszego użytku i nie uda się jej naprawić. Jeżeli jednak rozcięcie nie jest głębokie, specjalista-wulkanizator może spróbować naszą oponę uratować.

Uszkodzenie stopki w oponie

Stopka w oponie ulega uszkodzeniu podczas nieprawidłowego montażu lub demontażu opon w samochodzie. Dochodzi do tego najczęściej w przypadku stosowania nieodpowiednich narzędzi i opony z takim uszkodzeniem nie mogą być eksploatowane. Dlatego warto na wymianę opon umawiać się w sprawdzonym, profesjonalnym warsztacie.

Call Now Button