Bezpieczeństwo kierowców zaczyna się od prawidłowego ogumienia w samochodzie. Do wyboru właściciele samochodów mają opony sezonowe oraz uniwersalne – całoroczne. Które z nich są najlepszym wyborem? To zależy. Aby podjąć dobrą dla nas decyzję, trzeba najpierw przemyśleć, jakie właściwości mają oba typy opon.
Pomiędzy oponami zimowymi, letnimi a całorocznymi jest jedna zasadnicza różnica – skład mieszanki, z jakiej zostały wykonane. Która z nich sprawdza się najlepiej? Tu także pojawia się wiele czynników zmiennych. Warto na początek zwrócić uwagę na różnice w konstrukcji poszczególnych rodzajów opon.
Ogumienie dedykowane na zimę musi być odpowiednio elastyczne, by zagwarantować najlepszą przyczepność na różnorodnej nawierzchni. Opony zimowe produkowane są z mieszanki syntetycznego kauczuku i krzemu. Ich bieżnik posiada o wiele więcej lameli niż opony letnie oraz szerokie rowki – to gwarantuje oponom lepsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego, dzięki czemu samochód nie ślizga się i nie zakopuje na ośnieżonej nawierzchni.
Opony letnie użytkowane powinny być wyłącznie w okresie wiosennym i letnim, ponieważ nie mają one aż takiej elastyczności, jak opony zimowe. Do ich produkcji stosuje się kauczuk syntetyczny oraz sadzę. Wizualnie wyróżniają się lekko zaokrąglonymi brzegami, niższym bieżnikiem i mniejszą ilością lameli.
Wyprodukowanie opon, które będą nadawały się do jazdy w każdej temperaturze powietrza i w różnych warunkach atmosferycznych to złożony proces – wielosezonowe ogumienie nigdy nie da nam gwarancji takiego samego bezpieczeństwa, jak właściwości opon dedykowanych do użytku w konkretnej porze roku. Konstrukcja opon całorocznych polega na pewnych kompromisach i przez to w porównaniach do modeli letnich i zimowych nie będą wykazywały podobnych wyników.
Jeśli zastanawiamy się, które z opon wybrać – całoroczne czy sezonowe – w odpowiedzi pomóc nam może to, w jaki sposób użytkujemy samochód na co dzień: jakie dystanse pokonujemy i czy są to trasy miejskie, czy długie wyjazdy.
Opony całoroczne sprawdzą się w przypadku kierowców, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie w sezonie zimowym zarządca dróg na bieżąco je odśnieża, a ze względu na charakterystykę tras, nie jeździmy z dużą prędkością i na dalekich dystansach.
Natomiast jeśli pokonujemy dużo kilometrów w ciągu roku (ponad 10 tysięcy km), wielokrotnie wyjeżdżamy poza tereny miejskie i lubimy przy tym raczej sportowy, dynamiczny styl jazdy – bezpieczniej dla nas i dla innych będzie wybrać opony sezonowe, które w ekstremalnych warunkach osiągają lepsze wyniki.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.