Zarówno nowe jak i używane koła wymagają odpowiedniego wyważenia. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy jak bardzo istotna jest ta kwestia i jakie negatywne skutki może nieść ze sobą brak wykonania tej prostej czynności.
Odpowiednio wyważone koła mają równomiernie rozłożoną masę felgi i opony wokół środka obrotu. Nawet niewielkie odchyły podczas dużych prędkości obrotowych i działających sił odśrodkowych mogą mieć kolosalne znaczenie. Jak odpowiednio wyważyć koło? Zajmują się tym specjaliści. W każdym serwisie samochodowym lub na wulkanizacji znajduje się maszyna, która nazywa się wyważarka. Określa ona miejsce, w którym powinien zostać zamontowany dodatkowy odważnik tak, aby masa była prawidłowo rozłożona.
Najprościej określić to podczas jazdy. Jeżeli koła są nieodpowiednio wyważone, to podczas jazdy po prostej nawierzchni z dużą prędkością będą odczuwalne drgania. Można także wyczuć wibracje na karoserii czy nawet zarzucanie tylnej części pojazdu podczas szybkich manewrów. Oznaką może być także nierówne zużycie bieżnika w oponie.
Podstawowa zasada to wyważanie za każdym razem, kiedy opona jest zdejmowana z felgi. Oznacza to, że opony powinny być wyważone przy każdej sezonowej zmianie ogumienia. O regularnej kontroli powinni także pamiętać kierowcy, którzy mają po dwa komplety opon i nie ściągają ich z felg na sezon. Opony, które przez całe lato lub zimę leżały mogą także wymagać dostosowania przy założeniu ich na auto.
Kolejna zasada mówi o dystansie 5000 km. To umowny przebieg, po którym warto skontrolować, czy wszystko jest w porządku.
Dodatkowo kontrolować należy po każdym udziale w wypadku czy kolizji drogowej lub nawet najechaniu na większą dziurę czy krawężnik. Na częstszą kontrolę powinni także zdecydować się kierowcy, którzy regularnie jeżdżą po nierównej powierzchni czy w trudnych warunkach jak no. głębokie błoto.
Dzięki tej prostej czynności, jaką jest wyważenie kół, możesz zapewnić sobie lepsze właściwości trakcyjne i zabezpieczyć swoje opony przed zbyt szybkim zużyciem.
Źle wyważone koła to nie zawsze wina najechania na dziurę czy udziału w kolizji drogowej. Nawet fabrycznie nowe koła mogą być źle wyważone. Przyczyną mogą być fabryczne wady opony lub felgi czyli nierównomierne rozłożenie masy. Wpływ na prawidłowe wyważenie ma także sam układ jezdny. Oznacza to, że jeżeli jeden z elementów jak np. tarcze hamulcowe, jest wadliwy, to może przekładać się to także na koła.
Przede wszystkim nie odpowiednie wyważenie kół będzie odczuwalne podczas jazdy. Kierowca może czuć wibracje podczas hamowania, a nawet czuć, że samochód ściąga na jedną ze stron. To ma wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale także na szybsze zużycie opon, a nawet elementów zawieszenia. Niewyważone koła będą mieć mniejsza przyczepność do drogi, co może być szczególnie odczuwalne podczas złych warunków atmosferycznych.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.