Niskie ciśnienie w oponach to problem często bagatelizowany przez kierowców. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim z powodu braku regularnej kontroli tego parametru. Drugą przyczyną jest niedostateczna wiedza, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie. Dlatego też problem ze zbyt niskim ciśnieniem dostrzegany jest przy okresowej wymianie opon lub gdy guma ulegnie uszkodzeniu.
Za niskie ciśnienie w oponach może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich jest nieszczelność, uszkodzenie wentyla, czy też znaczne spadki temperatury. Niewłaściwie napompowane opony znacznie obniżają bezpieczeństwo na drodze, zmniejszając przyczepność, szczególnie w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Po czym poznać, że ciśnienie nie ma prawidłowego poziomu?
Objawy niskiego ciśnienia opon nie zawsze są jednoznaczne. Jednym z najbardziej wyraźnych sygnałów jest tak zwany kapeć, czyli widoczne odkształcenie opony podczas postoju samochodu. Jednakże ten symptom występuje zwykle w sytuacji, gdy ciśnienie osiąga bardzo niską wartość. Jeśli zauważycie spadek stabilności prowadzenia pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, warto sprawdzić poziom ciśnienia w kołach.
Niskie ciśnienie w oponach wywołuje także opóźnienie w ruchach kierownicą. Dostrzeżecie więc trudności w skręcaniu czy wykonywaniu innych manewrów na drodze. Warto również regularnie sprawdzać stan bieżnika. Jego nierównomierne zużycie może być sygnałem, że trzeba zweryfikować poziom ciśnienia w oponach.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, jakie ciśnienie jest niebezpieczne. Można uznać, że każde odstępstwo od ustalonej przez producenta optymalnej wartości ciśnienia, negatywnie wpływa na stan techniczny auta, a także bezpieczeństwo jazdy. Chcąc zweryfikować, jakie ciśnienie jest prawidłowe, sprawdźcie instrukcję obsługi pojazdu, informacje umieszczone w schowku czy na słupku przy drzwiach kierowcy. Tam producenci wskazują wartości odpowiednie dla konkretnego modelu samochodu.
Warto także pamiętać, aby okresowo sprawdzać ciśnienie. Wystarczy manometr, który kupicie w każdym sklepie motoryzacyjnym lub weryfikacja tego parametru podczas tankowania na stacji benzynowej. Na większości z nich znajdziecie bowiem kompresory, wyposażone w manometry. Jak często sprawdzać stan ciśnienia w kołach? Zalecenia w tym zakresie nie są jednoznaczne, jednakże co najmniej raz w miesiącu warto przeprowadzić kontrolę.
Niskie ciśnienie opon czym grozi, już wiecie. Warto zatem zadbać o to, aby nie dopuścić do spadku tego parametru. Okresowa kontrola, czyniona nie tylko przy sezonowej wymianie ogumienia, to działanie prewencyjne, które zalecamy każdemu.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.