Kiedy opona nie nadaje się do naprawy?

Aquaplaning – czym jest i jak zapobiec temu zjawisku?
7 marca 2023
naprawa opony
Na czym polega wulkanizacja opon?
30 maja 2023
Pokaż wszystkie
wybrzuszona opona

Niektóre usterki związane z oponami można usunąć, ale inne nie nadają się do naprawy. Jeśli awaria jest zbyt rozległa, a koszt usługi za wysoki, serwisant może zaproponować wymianę opony na nową. Zobacz, w jakich sytuacjach jest to najbardziej uzasadnione. I warte rozważenia. To ważny temat, który odnosi się zarówno do komfortu, jak i bezpieczeństwa jazdy.

Warto pamiętać, że o konieczności wymiany opony na nową decyduje nie tylko wulkanizator. Sugeruje się on rekomendacjami i wskazówkami dotyczącymi użytkowania opon i maksymalnej dopuszczanej ilości napraw.

Wiek opony – kiedy trzeba wymienić stare opony na nowe?

Standardowo maksymalny okres użytkowania opony wynosi 10 lat i po dekadzie powinna ona zostać wymieniona na nową. Jednak jest to podyktowane różnymi czynnikami, głównie warunkami jazdy i tym, ile kilometrów przejechał samochód. Jeśli auto jest użytkowane intensywnie, warto wcześniej wymienić opony. Nawet w sytuacji, gdy jeździsz niewiele wymiana po 10 latach jest konieczna – guma po prostu się zużywa.

Zużyty bieżnik – o świadczy, że trzeba wymienić oponę?

O zużyciu bieżnika dobitnie świadczą miejscowe przetarcia – bez względu na to, czy znajdują się po jednej stronie czy występują na całej powierzchni. Jeśli głębokość bieżnika uległa widocznemu zmniejszeniu, to znaczy, że opony są niemal płaskie „gołe”, co negatywnie wpływa na ich przyczepność do podłoża (dłuższa droga hamowania, ryzyko wpadnięcia w poślizg).

Ilość napraw wykonanych na oponie do tej pory

Standardowo producenci dopuszczają nie więcej niż trzy naprawy opon w autach osobowych oraz dostawczych i maksymalnie cztery naprawy opon w samochodach ciężarowych. Mało tego – weryfikacji podlega jeszcze to, jak duże są odstępy między poszczególnymi uszkodzonymi obszarami (minimum 15 cm). A oto, co sugeruje konieczność wymiany opony na nową.

Uszkodzenia widoczne gołym okiem

Wybrzuszenia i bąble na powierzchni opony, długie przecięcia i głębokie przecięcia niemal zawsze nie nadają się do naprawy. Nawet, jeśli jakiś wulkanizator podejmie się naprawy, jej skutki raczej nie będą zachwycające. Sugestią o tym, że coś jest nie tak, jest np. uciekające powietrze, spadek ciśnienia, hałas i dyskomfort podczas jazdy.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości na temat tego, czy naprawić czy wymienić oponę, skonsultuj się z zaufanym mechanikiem.

Call Now Button