Przynajmniej raz podczas prowadzenia samochodu straciliśmy nad nim kontrolę. Szczególnie z takim zjawiskiem możemy mieć do czynienia, gdy nawierzchnia jest mokra. To aquaplaning, który polega na pogorszeniu przyczepności samochodu do podłoża. Niebezpieczeństwo występuje, jeżeli z dużą prędkością przejeżdżamy przez kałużę.
Kierowcom nigdy nie uda się w 100 % uniknąć groźnych sytuacji, kiedy nagle spadnie bardzo intensywny deszcz. Nadmiar wody na nawierzchni może niekiedy przy bardzo dużej prędkości i przy stosowaniu nieodpowiednich opon spowodować nawet całkowitą utratę panowania nad samochodem. Warto wiedzieć, jak zapobiegać wpadaniu w poślizg, bo do pewnego stopnia aquaplaning można przewidzieć.
Akwaplanacja lub jak wolimy mówić, aquaplaning to powiedzmy sobie szczerze zjawisko dosyć często występujące w przypadku polskich pojazdów. Z jakiego powodu? Niestety jako polscy kierowcy ekonomicznie podchodzimy do kwestii zakupu produktów motoryzacyjnych. Przyczepność samochodu do powierzchni to kwestia kluczowa pod względem bezpieczeństwa. Wybieramy jednak niekiedy opony gorszej jakości lub jeździmy na takich, w których bieżnik jest już rzeczywiście bardzo niski. Właśnie wspomniane zjawisko będzie występować wtedy, gdy bieżnik opon nie ma możliwości odprowadzać wody, która znajduje się pod kołem. Prawa fizyki są oczywiste. Opona traci przyczepność do podłoża i wtedy po prostu “płynie”. Innymi słowy, zbyt duża warstwa wody na jezdni blokuje oddziaływanie międzycząsteczkowe. Fachowo nazywa się to adhezją cząsteczkową, a jest ona potrzebna, aby nastąpiła przyczepność.
Pamiętajmy także, że im szybciej będziemy jechać i im większa będzie głębokość wody, tym bardziej intensywny będzie aquaplaning. Nasz samochód pcha wówczas dużą część wody przed sobą. Gdy opona uderza o wodę, ciśnienie hydrodynamiczne tej ostatniej będzie rosnąć. Gdy zbyt mocno wzrośnie, to wówczas niemożliwe jest odepchnięcie cieczy i wtedy możemy wpaść w poślizg.
Podstawową zasadą, która będzie przeciwdziałać aquaplaningowi, będzie wybór odpowiednich opon. Zarówno opony zimowe jak i letnie i opony całoroczne mają bieżniki asymetryczne, kierunkowe i symetryczne. Wybierając oponę, możemy się zdecydować na przykład na modele, które mają rowki:
Mogą także mieć lamel. Zwracajmy uwagę na te rowki, ponieważ one właśnie odprowadzają wodę. Poza tym przeciwdziałanie to odpowiednie napompowanie opony. Im mniejsze będzie ciśnienie, tym bardziej opona będzie “płynąć”. Poza tym lepszą przyczepność zapewnią nam także opony szersze, ponieważ dają większy przepływ wody. Powinny mieć także wysoki bieżnik.
Najważniejsze, gdy już wpadniemy w aquaplaning, to nie wykonywać gwałtownych ruchów. Ostrożnie także wtedy gazujmy, bo gdy samochód zyska przyczepność, to ruszy gwałtownie. To może być moment najbardziej niebezpieczny powodujący poważny poślizg. Tak więc należy zachować spokój i rozwagę.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.